Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

40 jaar Cicli Basso

Niet alleen Selle Italia viert z’n verjaardag, Cicli Basso doet dat ook. De Italiaanse fietsconstructeur heeft het juiste elan te pakken, opende een nieuwe showroom en ziet de toekomst optimistisch tegemoet.

Het moet voor een klein merk als Basso Bikes niet eenvoudig zijn om op te boksen tegen ‘groten’ zoals Pinarello en Bianchi. Wanneer je Italiaanse racefiets zegt, noemen de meeste fietsers deze twee merken. Of misschien Colnago, De Rosa of Wilier. Basso wordt pas in tweede of derde instantie genoemd. En dat is eigenlijk wel zonde want de framebouwer uit Dueville bij Vicenza is gewoon… goed bezig. En dan kijken we vooral richting de présence van de producten en naar de aard van de productie van alle Basso carbonframes. Die gebeurt niet in het Verre Oosten maar in Italië. Vooraleer we het daar over hebben, eerst iets over het verleden van Cicli Basso dat al vier decennia bedrijfshistoriek achter de rug heeft.

Wereldkampioen Marino

Ongetwijfeld doet de naam Marino Basso een belletje rinkelen bij menig wielerfan. Marino Basso, beroepswielrenner van 1967 tot 1978 – in volle Merckx-tijd dus – was één van de betere sprinters van zijn generatie. Hij won ritten in de drie grote wielerrondes en in 1972 zette hij de kroon op het werk door in het Franse Gap wereldkampioen wielrennen op de weg te worden. Basso’s landgenoot Franco Bitossi geraakte in de finale alleen voorop maar achter hem raakte de sprint van de achtervolgende groep op gang en was het finaal Basso die won, voor Bitossi, Guimard en Merckx. Marino Basso, intussen een prille zeventiger, was ooit betrokken bij het fietsenmerk dat zijn naam draagt, maar al ruime tijd is dat niet langer het geval. Het is zijn jongere broer Alcide Basso die Basso Bikes met hart en ziel runt, geruggensteund door onder andere zijn zoon Alessandro. De regenboogstreepjes van Marino Basso zie je wel nog steeds terugkomen in het Basso-logo.

Showroom

Terwijl het hoofdkwartier van het bedrijf in Dueville is, werd de voorbije week een nieuwe Basso showroom geopend in San Zenone degli Ezzelini, niet zover van Bassano del Grappa. “Je vindt er de volledige Basso-collectie en onze kledinglijn. Fietsers kunnen hier stoppen voor een kop koffie en in de namiddag is het een fietswinkel”, licht Alessandro toe. Het ziet er allemaal heel clean uit. Opvallend zijn de paaltjes die geplaatst zijn voor de etalage. “Die staan er nog maar enkele dagen”, zucht Alessandro. “Ze hebben met een wagen de vitrine stuk gereden en één fiets mee gegraaid. Onze verjaardagsfiets. Er is er voorlopig maar één van. Hopelijk zien we hem nog terug.” Op de eerste verdieping spotten we de 2018 collectie van Basso Bikes, waar we nog weinig over kwijt mogen. De officiële lancering is immers voorzien op Eurobike begin september.

Chique

Aan de muren van de showroom hangen tal van verwijzingen naar de glorie van weleer: die van Marino Basso, die van het stalen tijdperk. Maar vergis je niet: Basso Bikes is niet verknocht aan zijn verleden; het is niet zomaar het eerste het beste Italiaanse familiebedrijfje dat voor de glorie en eer van de eigen familienaam fietsframes maakt. Op één van de wanden lees je de slogan: ‘Beautiful things take time’. Veertig jaar om precies te zijn. En de producten waarmee Basso uitpakt, mogen er ook zijn. Het merkt straalt in hoge mate Italiaanse ‘chique’ uit. De topmodellen Diamante en de meer aero Diamante SV maar ook de bij ons heel populaire Astra en Vento stralen iets uit. En performant zijn ze ook. Binnenkort posten we op de ‘Getest’-sectie van onze website een review van de Basso Diamante waarmee het Grinta! Granfondo Team aan de bak moet in de grote Europese cyclo’s.

Compositex

Een verhaal dat niet zo goed geweten is maar waarmee Basso Bikes best meer naar buiten mag komen, is het productieverhaal van zijn carbon frames. Daar waar nagenoeg al zijn concurrenten richting het Verre Oosten kijken en daar hun frames laten produceren – waar op zich niets mis mee is – gebeurt de productie van alle Basso-frames in Vicenza, met name bij Compositex. Dat is gespecialiseerd in Carbon Fiber Technology en heeft een indrukwekkende klantenportefeuille. Niet alleen uit de fietswereld maar ook voor de auto-industrie (o.a. Formule 1) en de lucht- en ruimtevaart. Na wat vluchtig gegoogle en een bezoekje te hebben gebracht aan de Compositex-website, worden ook de fietsmerken Passoni en Heroïn genoemd als ‘klanten’. Alcide Basso is er als de kippen bij om dit te nuanceren. “Zij laten hun samples en prototypes maken bij Compositex, wij ons vol-le-dige assortiment. We werken al 25 jaar samen met hen en dat is een succes gebleken. We spelen veel korter op de bal en de productie kan snel gaan. We hebben ook een directe lijn met de ingenieurs van Compositex.”
Eens de frames uit de bakovens van Compositex komen, worden ze overgebracht naar de Basso-ateliers in Dueville. Daar is de lakkerij en worden de frames rijklaar gemaakt. De derde schakel in de Basso-ketting is de assemblage van de frames. Die gebeurt in San Zenone degli Ezzelini. Van daaruit worden de complete fietsen of frames wereldwijd verstuurd. “We willen niet de grootste zijn”, schudt Alcide Basso het hoofd. “We willen gewoon mooie producten maken die excelleren in performantie en uitstraling.” Het is een missie waarin ze bij Cicli Basso aardig lijken te lukken.

Meer info vind je hier.