Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: Uvex Quatro

Uvex maakt dit jaar zijn rentree op de Benelux-markt en importeur Wolvenberg kan blij zijn met de Quatro. Sterk genoeg voor het pittigere all-mountain werk, comfortabel genoeg voor een stevige toertocht, modern van stijl en nog eens heel correct geprijsd ook.

Uvex positioneert de nagelnieuwe Quatro als ‘all-mountain / all-rounder’ en daarmee slaan de Duitsers de spijker op de kop. Beschikbaar in twee maten (52 tot 57 cm en 56 tot 61 cm) doe je er als bezitter van een hoofd met een omtrek van 57 cm goed aan de beide maten te passen. In mijn geval was de keuze snel gemaakt want de 52-57 viel toch wat krap. Twintig jaar geleden was ik al onder de indruk van de afwerkingskwaliteit van Uvex fietshelmen en dat is twee decennia later niet anders. De helm is ‘double inmold’ gemaakt wat wil zeggen dat zowel de kunststof bovenschaal als de onderschaal vast verbonden zitten aan de polystyreenkorrels die de klappen opvangen. De voordelen zijn legio: de bovenschaal kan niet meer zitten klapperen, de helm ziet er een stuk gelikter uit, de constructie is sterker én dankzij de inmold onderschaal wordt de helm een pak duurzamer want hij loopt geen schade op als je hem ergens neerzet. De voering voelt heel comfortabel en zacht aan, met een draaiknop op het achterhoofd stel je de pasvorm van de helm aan en dat systeem is ook in de hoogte instelbaar: perfect dus. De drie frontale van de in totaal zeventien (grote) ventilatiesleuven zijn van gaas voorzien om bijen en ander vliegend ongedierte buiten te houden. Ultra slim is het sluitsysteem van de kinriempjes. Dat gebeurt niet met de klassieke kliksluiting die door 98% van de helmfabrikanten wordt gebruikt, maar wel met een soort van ratelsluiting zoals je die ook bij sommige motorhelmen aantreft. De voordelen zijn de instelbaarheid van het sluitsysteem tijdens je fietstocht en de heel gemakkelijke opening van de helmsluiting: gewoon op één knop drukken en de ratel er uit trekken. De aandacht voor detail blijkt onder andere uit het feit dat het sluitsysteem van de kinriempjes omhuld wordt door een stukje zachte stof om elke irritatie te voorkomen en door de manier waarop de kinriempjes in de helm vergrendeld zitten. Vooraan gebeurt dat aan de buitenkant van de helm en de kunststof kap die daarvoor als ‘grendel’ gebruikt wordt, doet tegelijk ook dienst als ‘bumper’ voor het instelbare vizier zodat het vizier bij een hobbelige rit niet begint te rammelen. Slim, slim, slim.

Al die features zorgen er wel voor dat de helm 324 gram op de weegschaal zet. Daarvoor krijg je wel een helm die achteraan diep doorgetrokken is zodat je achterhoofd prima wordt beschermd. Waarmee de Quatro perfect bruikbaar is voor all-mountain en light enduro. Ik gebruikte de Uvex ook voor de Mountainbike van Vlaanderen en stelde vast dat pas na zes uur op de fiets het gewicht van de helm voelbaar wordt. (Maar na zes uur fietsen word je sowieso gevoeliger voor irritaties, omdat je al zo ver over je limiet zit.) Het draagcomfort en de ventilatie van de helm zijn meer dan dik in orde en met een salto mortale om U tegen te zeggen testte ik ook de sterkte van de helm. De Quatro beschermde mijn hoofd perfect en liep daar zelf slechts een aantal schrammen bij op. Wie van plan is de helm intensief te gebruiken opteert best niet voor de versies met mat witte helmschaal want lichte, matte kleuren zijn lastig schoon te houden. Gelukkig is het kleuraanbod groot met stoere, chique, opmerkelijke en ook heel girly varianten.

110 euro is dan ook geen eurocent te veel voor deze hoogwaardige fietshelm die bruikbaar is voor all-mountain, light enduro en recreatief toeren. Pure wedstrijdrijders zullen het gewicht misschien als iets te hoog ervaren en beschouwen het vizier als overbodig, maar voor de rest is dit een prima helm voor Jan en Alleman.

Meer info nodig? Raadpleeg https://passionforcycling.be

www.uvex-sports.com

Gerelateerde artikels