Deel dit artikel:

100% Getest: TRC FCC035 Disc TLR

In de tijd dat ik nog in de motorbranche werkte, kon mijn vrouw keihard lachen om de modelnamen van de motoren die ik testte. “Wat is het vandaag, een ZX-10R of een CBR600RR?”, plaagde ze mij constant. Toen ik recent met de TRC FCC035 Disc TLR wielset thuiskwam, had ik het weer aan mijn rekker…

Nochtans zijn het merk en de modelnaam snel verklaard. TRC staat voor Thompson Race Components, het label waaronder fietsfabrikant Thompson uit Lessen zijn onderdelen verkoopt. FCC staat voor Full Carbon Clincher, wat duidelijk maakt dat we het over een volledige carbon velg voor gebruik met draadbandjes hebben. De 035 wijst op de 35 millimeter hoogte van de velgen (voor en achter zijn identiek) en TLR is de internationaal aanvaarde afkorting van Tubeless Ready. En die Disc, dat gaat uiteraard over de schijfremmen. Thompson geeft zelf een gewicht van 1.545 gram op, wij kwamen aan 1.575 gram verdeeld over 710 gram voor het voorwiel en 865 gram voor het achterwiel. Vederlicht is dat niet voor een carbon wiel want sommige aluminium wielen gaan daar nog onder, maar dan wel met een minder hoge velg. In het voorwiel zitten 24 spaken, in het achterwiel tref je 28 Sapim CX-Ray Superlight aerospaken aan. Die spaken hebben een rechte kop, zijn aerodynamisch afgeplat en worden voor en achter, links en rechts kruis over twee ingespaakt.

Compatibiliteit troef

De full carbon velg heeft een binnenmaat van 19 mm, wat met de trend van de alsmaar breder wordende racebandjes aan de smalle kant is. Standaard wordt de wielset geleverd met een dubbele wieltas, tubeless ventielen en vier reservespaken. De maximale bandenspanning wordt geadviseerd op 8 bar, maar volgens Thompson wordt elke velg getest tot een druk van 10 bar. Daar wordt niet bij vermeld voor welke bandbreedte die maximale spanning geld. De remschijven worden met het centerlock systeem gemonteerd en in standaard setup wordt de wielset geleverd voor een 12×100 mm steekas vooraan en een 12×142 mm steekas achteraan. Verloopbussen om 15 mm steekassen te gebruiken in de wielen zijn als accessoire beschikbaar. Voor de cassettebody heb je keuze uit Shimano/Sram en Campagnolo.

Iets minder spaken in het voorwiel (links) dan in het achterwiel (rechts), maar voor de rest nagenoeg identiek.

Voor alle dagen van het jaar

We hebben flink wat kilometers op de wielen gezet en waren niet in de wolken, maar evenmin ontgoocheld. Want de wielen zijn prima allrounders: licht genoeg voor snelle acceleraties, stijf genoeg om een sprintje mee te trekken en sterk genoeg om ook een flinke beer off-road mee te laten rijden. (Het maximum fietsersgewicht is voor deze wielset op 100 kilogram gezet.) De 35 mm hoge velgen zijn op de weg lekker stabiel en zeker tijdens winderige ritten in de vlakke polders een zegen. Zo is de TRC wielset een mooie visuele upgrade van je fiets, zonder dat er veel nadelen aan vast hangen. Dan is 1.349 euro een nette prijs, al kan je daar een aantal kanttekeningen bij zetten. Online wielenboeren zoals Mantel bieden al voor net geen duizend euro een vergelijkbare wielset met carbon velgen aan en wie een upgrade zoekt voor zijn gravelbike (daarvoor zijn de TRC velgen eigenlijk net een tikkeltje te smal) vindt bij Bontrager voor een vergelijkbare prijs een wielset met bredere carbon velgen én een crash replacement programma. Dus finaal is het een verhaal van ‘ja, maar’. Want op de TRC wielset is er op zich niks aan te merken, alleen biedt de concurrentie in dit fel bevochten segment voor hetzelfde geld veel alternatieven.

Alle TRC producten vind je hier.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE