Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: Squirt coated KMC ketting

Niet voor smeerpoezen: een met Squirt-wax voorbehandelde KMC-ketting die je vooral niet te veel moet onderhouden.

De ketting is het fietsonderdeel dat het meeste onderhoud vereist. Want verwaarloos je de ketting van je fiets, dan zullen ook de kettingbladen en kransjes op het achterwiel veel sneller slijten. Voor wie een bloedhekel heeft aan kettingen smeren en ontvetten is een met Squirt was voorbehandelde KMC-ketting een prima oplossing.

De Squirt-kettingwas gaven we eerder in Grinta! al een prima beoordeling omdat het spul goed hecht en zowel in droge als natte omstandigheden efficiënt werkt. Bijkomend voordeel is dat de was weinig vuil aantrekt en dat het onderhoud daardoor beperkt blijft: na de rit gewoon even een droge doek over de ketting halen en wat verse Squirt aanbrengen volstaat. Squirt vond in KMC een kettingfabrikant die een 9, 10 en 11-speed ketting wou voorbehandelen met de kettingwas om die zo op de markt te brengen. Koop je een nieuwe fietsketting, dan ligt daar doorgaans een vrij dikke, weinig soepele laag vet op die vooral is bedoeld om te voorkomen dat de ketting al corrosievlekken vertoont nog voor je ze uit de verpakking hebt gehaald. Precies omdat dat vet nogal plakkerig is, verwijder ik dat doorgaans meteen met ontvetter om de ketting voor het eerste gebruik in te oliën met een dunvloeibare kettingolie. Al die stappen mag je bij de KMC ketting met Squirt was overslaan: gewoon de ketting monteren en rijden maar. De was blijft goed zitten en wordt de ketting na een tijdje toch smerig: droog doekje er overheen en wat verse Squirt aanbrengen. Wil je toch overschakelen naar een ander type smeermiddel, dan kan dat uiteraard ook. Al zal je in dat geval eerst met ontvetter alle was moeten verwijderen om daarna de andere kettingolie aan te brengen. Kettingolie op een basislaagje Squirt aanbrengen is geen goed idee want de olie zal op de was niet hechten.

De KMC-kettingen worden geleverd met een Missing Link waarmee je de ketting zonder gereedschap aan mekaar kunt zetten. Een 9-speed ketting kost 34 euro, een 10-speed exemplaar 44 euro en voor een met Squirt was voorbehandelde 11-speed KMC-ketting ben je 57 euro kwijt.

www.squirt-lube.be