Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: Specialized Stix Sport

Met de overschakeling van het zomer- naar het winteruur zijn we in de donkerste maanden van het jaar aanbeland. Hoog tijd om nog eens wat verlichting van dichterbij te bekijken. Het Specialized Stix Sport voorlicht, bijvoorbeeld.

Steeds meer fietsers zijn zich bewust van het belang van goede fietsverlichting en dat kunnen we uiteraard alleen maar toejuichen. Dat bewustzijn gaat trouwens verder dan alleen maar ‘verlichting is belangrijk als je in het donker gaat fietsen’, net zoals auto’s en motoren dagrijverlichting gebruiken beseffen steeds meer fietsers dat een knipperlichtje hen ook overdag een stuk zichtbaarder kan maken voor de andere weggebruikers.

Het Specialized Stix Sport maakt indruk met zijn compactheid en gebruiksvriendelijkheid. Het lampje met twee LED’s klik je aan één zijde open waarna meteen de USB-laadpoort vrij komt en je het lampje zonder extra laadkabel aan je computer kunt opladen. Handig is dat de USB-aansluiting op het lampje meteen dubbelt als bevestigingsmechanisme in de rubber strap waarmee je de Stix op je fiets monteert. Dat laatste kan op twee manieren: ofwel leid je de rubber strap rond de spacers onder je stuurpen waardoor het lampje vertikaal voor de balhoofdbuis van je fiets wordt gepositioneerd (zie foto hierboven) ofwel leid je de rubber strap rond het stuur van je fiets en hangt het lampje voor je stuurpen (zie foto hieronder).

Welke van de twee posities je ook verkiest, de Stix zit door zijn compacte afmetingen nooit in de weg. En dat is belangrijk want door het gebruik van flink wat elektronische apparatuur is de ruimte op het stuur om fietsverlichting te zetten vaak beperkt. Interessant is de korte laadduur van de Stix, in minder dan een uur laad je het geïntegreerde batterijtje helemaal vol. Met een knop onderaan de Stix kies je één van de zes brandmodi. De maximale lichtopbrengst van 95 Lumen haalt de Stix enkel in ‘Power Flash’ modus. Laat je één van de twee LED’s constant branden, dan heb je bijna drie uur 35 lumen ter beschikking. Laat je de twee LED’s constant branden, dan heb je anderhalf uur 70 lumen licht bij. Die 70 lumen volstaat om bij te lichten als je op een verlichte weg rijdt en om je zichtbaarheid in het verkeer te verhogen, om te night biken (met de mountainbike ’s nachts het bos in) zal die 70 lumen zeker niet volstaan. De Stix is dan ook meer een lampje dat er voor zorgt dat je gezien wordt, veel meer dan dat het een lampje is waarmee je zelf veel ziet. Vandaar dat ik bij de Stix sowieso de voorkeur geef aan de knipperende modi want daarmee trek je nog veel meer de aandacht van de andere weggebruikers. In ECO Flash Modus (één knipperende LED van 35 lumen) knijp je zelfs tot dertien uur extra zichtbaarheid uit de Stix.

34,90 euro voor een lampje dat er enkel voor zorgt dat je beter zichtbaar bent in het verkeer is niet goedkoop, maar de gebruiksvriendelijkheid, de slimme bevestiging en de compacte vorm van de Stix maken veel goed. In combinatie met het Stix Sport achterlicht (los te koop voor 44,90 euro) koop je de Stix Sport Combo voor 64,90 euro.

www.specialized.com