Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: Lezyne Laser Drive en Lite Drive 700XL

In onze grote lampentest van vorig jaar kwam de Lezyne Super Drive 1500 XXL al prima voor de dag, deze winter zijn we met de Lite Drive 700 XL koplamp en het revolutionaire Laser Drive achterlicht aan de slag gegaan.

First things first: zowel de koplamp als het achterlicht kost 59,95 euro. Dat lijkt aanvankelijk –zeker voor het achterlicht- een vrij pittig bedrag, maar volgens ons zijn die prijzen tot de laatste eurocent gerechtvaardigd.

De ster van het duo is zonder twijfel het Laser Drive achterlicht. Ultra compact of licht is de Laser Drive niet, maar hoewel de fabrikant zelf een gewicht van 84 gram opgeeft blijft het achterlicht daar in werkelijkheid twaalf gram onder. De rugzijde van de Laser Drive is voorzien van twee lange ribbels van zachte kunststof zodat je de lamp met de rubber strap op elke zadelpen kunt monteren, maakt niet uit of die rond dan wel aerodynamisch gevormd is. De micro USB laadpoort zit heel diep in de rubber behuizing verzonken wat enerzijds wel goed is om de boel waterdicht te houden, keerzijde van de medaille is dat je een heel dunne micro USB stekker nodig hebt om de Laser Drive te kunnen opladen. (Met de meegeleverde laadkabel lukt het prima, maar je kan niet zomaar eender welke laadkabel van bijvoorbeeld je mobiele telefoon gebruiken.) De aan/uit knop waarmee je de lamp in- en uitschakelt (twee seconden ingedrukt houden) gebruik je ook om één van de elf verschillende brandmodi te kiezen, de resterende energievoorraad in de batterij wordt met drie heel kleine LEDjes in de lamp zelf getoond (groen = 100%, rood/groen = 50%, rood = 30%, knipperend rood: 10%). Afhankelijk van de gekozen brandmodus zingt de batterij het van 2,5 tot liefst vijftien uur uit. Die elf brandmodi zijn een beetje ‘over the top’, met de helft had het even goed gekund. Gelukkig heeft de Laser Drive een geheugenfunctie zodat de lamp altijd opstart in de laatste modus die je geselecteerd had bij het vorige gebruik.

Zowel de vier centraal en boven mekaar geplaatste LED’s (goed voor maximaal 250 lumen) als de twee lasers kunnen knipperen of constant branden. De zichtbaarheid van de LED’s is in alle richtingen al meer dan voortreffelijk, de belangrijkste reden waarom je de Lezyne Laser Drive moet kopen is evenwel de aanwezigheid van de twee laserunits. Die projecteren achter en naast de fiets op de weg twee felrode strepen (overdag zo goed als onzichtbaar, ’s nachts overduidelijk en van heel ver te zien) waardoor de automobilisten beter kunnen inschatten hoeveel afstand ze moeten nemen. Fiets je ’s avonds met dit achterlicht, dan hoor je de chauffeurs achter jou even vertragen omdat ze niet honderd procent correct kunnen inschatten wat daar nu precies voor hen rijdt. En die aarzeling geeft jou als fietser de garantie dat ze je gezien hebben waarna de laserstralen de chauffeurs helpen om je veilig te passeren. Afhankelijk van de positie waarin je de Laser Drive gemonteerd hebt, kan het zijn dat je bij elke pedaalslag de rode streep eventjes op je been ziet en daar moet je een klein beetje aan wennen. Tweede aandachtspunt is dat je door het gebruik van de lasers verplicht bent om het achterlicht centraal op de fiets (op de zadelpen dus) te bevestigen, anders draait heel het systeem met de lasers in de soep.

De Lite Drive 700 XL koplamp wordt met een rubber strap (die aan de onderkant van de aluminium lampbehuizing zit vastgeschroefd, maar vervangbaar is) op het stuur of de helm bevestigd. Beide zijn mogelijk omdat de montageschotel van de rubber strap 360° draaibaar is. Bevestig je de lamp op het stuur, dan doe je er goed aan om de lamp bij de montage een kwart slag te draaien, op die manier kan je de rubber strap wat harder om het stuur aanspannen. Op aerosturen (of op de helm) monteer je de strap rechtstreeks, om de koplamp op een rond stuur te monteren gebruik je een meegeleverd kunststof tussenstuk dat geen krassen maakt. Wat het gewicht betreft is Lezyne in dit geval iets te optimistisch want de werkelijke 140 gram ligt toch een stuk boven de opgegeven 114 gram. Dat gewicht zal je voelen als je de lamp op je helm monteert, bij de kleine minpuntjes noteren we ook de lange laadtijd van zes uur. De USB laadpoort zit diep verzonken aan de achterkant van de lamp en wordt afgedekt met een dikke rubber dop. Net als bij het Laser Drive achterlicht is het door de specifieke constructie noodzakelijk om de Lite Drive 700 XL koplamp met een smalle micro USB stekker op te laden.

Over naar de pluspunten met voorop het gebruiksgemak. Zowel qua montage als op vlak van bediening kan je een koplamp niet veel eenvoudiger krijgen. Door de aan/uit knop van heldere silicone op de bovenkant van de lamp kort in te drukken word je geïnformeerd over de batterijstatus: groen = 100%, geel = 50%, rood = 10% en knipperend rood = 5%. In totaal heeft de Lite Drive 700 XL acht verschillende brandmodi in de aanbieding, variërend van 700 lumen (anderhalf uur brandtijd) over knipperend (14,5 uur brandtijd) tot een spaarstandje van amper vijftien lumen waarmee je wel tot 76 uur zichtbaar bent. Gelukkig is ook deze lamp voorzien van een ‘herinneringsfunctie’ zodat je de lamp altijd in de laatst gekozen brandmodus terug opstart. Bij de plaatsing op het stuur is het belangrijk dat je de lamp een tikkeltje naar beneden richt, anders is het risico reëel dat je tegemoetkomend verkeer verblindt met de wel heel felle lichtbundel van nogal koud, blauwachtig licht. De lichtbundel is vrij breed en aangezien de lampbehuizing vooraan kort is, kan je links en rechts in je blikveld de schaduw van je remgrepen zien en dat vraagt een beetje gewenning. Maar daarmee hebben we ook alle relatieve minpuntjes gehad. Dus zijn die 59,95 euro voor het Laser Drive achterlicht en de Lite Drive 700 XL veel geld? Eigenlijk niet want je krijgt twee bijzonder doordachte en kwalitatief hoogstaande producten in ruil voor je centen. Klagen is dus nergens voor nodig.

www.lezyne.com