Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: DT Swiss ERC 1100 Dicut

Eind vorig jaar konden we tijdens een zeventig kilometer lange testrit rond het hoofdkwartier van DT Swiss in het Zwitserse (nogal logisch, tiens) Biel al een eerste indruk opdoen van de DT Swiss ERC 1100 Dicut wielen waarna we een stel meenamen naar de Dolomietenreis eind mei. Waarna we de wielen nog altijd niet wilden terugsturen om ze nog voor een ander project in te zetten. Zodat we uiteindelijk tot veel meer dan een 100% Getest kwamen, zeg maar een 1000% Getest.

Om iedereen maar meteen op het juiste spoor te zetten: de ERC 1100 Dicut wielen hebben een 47 mm hoge carbon velg en toch durft DT Swiss ze in de categorie ‘Endurance’ onder te brengen. Dat zorgt ongetwijfeld voor een pak opgetrokken wenkbrauwen want behalve de profs die op superzacht opgepompte tubes van topkwaliteit rijden zijn er maar weinig fietsliefhebbers die staan te popelen om met een paar wielen met hoge carbon velgen over kasseien te gaan dokkeren. En toch is dat mogelijk met de ERC 1100 Dicut 47 wielen.

DT Swiss streefde bij de ontwikkeling van de ERC 1100 Dicut 47 naar een zo allround mogelijk wiel. Dus licht genoeg om mee bergop te rijden, neutraal sturend, comfortabel en duurzaam. Met een gewicht van 1.513 gram per set zijn de wielen niet extreem licht zodat mijn eerste kennismaking met de ERC 1100’s niet meteen voor een wauw-effect zorgde. Nadat ik de Valparalo pas met de Look 765 Disc en diens Mavic Aksium Disc wielen naar boven was gereden, wisselde ik voor de volgende testrit de wielen voor de DT Swiss exemplaren. Op de lopende stukken van de klim waar je recht op de pedalen nog flink wat vaart kunt maken, voel je dat de Zwitserse wielen langer op tempo blijven. Loopt de weg echt steil omhoog, dan is het voordeel geringer. Want je voelt weliswaar dat door de hogere zijdelingse stijfheid de efficiëntie groter is, tegelijk zijn de wielen niet zo vederlicht als pure klimwielen waarmee je een berg naar boven vliegt. In de afdaling was het verschil met de Aksium wielen een pak groter, vooral omwille van de stabiliteit van de wielen zonder dat het bochtengedrag hieronder lijdt. Net zoals bij de meeste wielen met hoge velgen moet je net dat tikkeltje meer input geven om de fiets te doen insturen, maar eens op lijn ronden de DT Swiss wielen de bocht op uiterst neutrale wijze. (Neutraliteit en Zwitsers, dat kan geen toeval zijn.) Nog een fijne vaststelling was dat de wielen ondanks hun 47 mm hoog velgprofiel voor en achter vrij weinig beïnvloed worden door zijwind en andere externe factoren zoals de luchtverplaatsing van een passerende vrachtwagen. Met andere woorden: klimt redelijk, daalt goed, houdt super zijn snelheid.

We waren echter nog niet klaar want als DT Swiss een allround inzetbaarheid claimt, dan wilden we er ook wel eens op Vlaamse wegen mee op pad. En dus werden terug in België Specialized Turbo Cotton ‘Hell of the North’ vouwbandjes van 28 mm breedte gemonteerd om de kasseien van de Vlaamse Ardennen mee te bestormen. Dankzij de 19 mm binnenmaat van de velgen en 27 mm buitenmaat passen de 28 mm bandjes er perfect op en vanaf de eerste kasseisteen besef je dat je met een gouden combinatie onderweg bent. Dankzij de soepele 28 mm bandjes die je op een relatief lage bandenspanning kunt rijden wordt het comfort van de DT Swiss wielen naar een nog hoger niveau getild, dankzij de schijfremmen heb je van nattigheid of vuil geen last terwijl de wielen zelfs bij herhaaldelijke zware klappen op een verkeerd ingeschatte put in het wegdek kaarsrecht blijven. Wat tot de vraag leidde: zullen we nog een stapje verder gaan?

En uiteraard gingen we nog een stapje verder want we monteerden een stel Specialized Tracer 33 mm crossbandjes, monteerden de ERC1100 Dicut wielen in onze CruX duurtestfiets en doken er het veld mee in. En weer overtuigden de Zwitserse wielen zodat we na een half jaar testwerk redelijk verliefd zijn geworden op deze wielset en kunnen bevestigen dat ze voor nagenoeg elke klus inzetbaar zijn. En dan valt die investering van 2.400 euro misschien nog net iets gemakkelijker te verdedigen als het gezinsbudget voor 2018 verdeeld wordt…

www.dtswiss.com