Deel dit artikel:

100% Getest B’Twin Ultra 940 CF en Ultra 520 AF GF

Tijdens het persevenement in het Spaanse Cambrils stelde Decathlon zijn volledige fietsengamma een hele dag aan de journalisten ter beschikking voor testritten. Grinta! pikte er de Ultra 940 CF en de Ultra 520 AF GF uit voor een pittig testritje.

De Ultra 940 CF stond al een poosje op mijn verlanglijstje. Want Decathlon focust zich -zoals ze het zelf zeggen- op de gedreven sporter, zonder de profs te willen bekoren ‘want die stellen andere eisen aan hun materiaal’. Vandaar dat de aanwezigheid van de Ultra 940 CF in het gamma best opmerkelijk is want het carbon frame wordt afgemonteerd met een mechanische Shimano Dura-Ace onderdelengroep en Zipp 303 full-carbon wielen. Dan kom je volgens mij toch al aardig in de buurt van ‘profwaardig materiaal’, hoewel Decathlon er slechts 3.800 euro voor in de plaats wil. Want een mechanische Dura-Ace kost je online al minstens 1.500 euro en voor een stel Zipp 303 carbon clincher wielen ben je zeker hetzelfde bedrag kwijt. Dus voor achthonderd euro extra krijg je er een carbon frame, Deda M35 carbon stuur, Vittoria Corsa Graphene banden en een Fizik Antares R3 zadel bij. Klinkt interessant, niet? Decathlon kan deze fiets trouwens zo scherp geprijsd aanbieden omdat hij niet in de winkels staat en enkel online te koop is. “Op die manier kunnen we de voorraadkost beperkt houden. Maar de formule slaat wel aan want de verkoop van de Ultra 940 CF loopt als een trein”, aldus marketingdirecteur Yann Carre.

Hoe fraai het frame ook is gevormd, het kost mij veel moeite om door de heel specifieke kleurstelling heen te kijken. Een combinatie van zwart met witte letters en fluo roze en lichtblauwe accentkleuren is toch wel heel radicaal. Het goede nieuws is echter dat Decathlon in de nabije toekomst extra kleurkeuzes voor zijn fietsen zal aanbieden. De bovenbuis van het frame is lichtjes gebold en de zadelpen wordt met een interne wig vanaf de bovenbuis in de zitbuis geklemd. Alle kabels lopen netjes door het frame en opmerkelijk is de keuze voor een direct mount rem op de voorvork en een remhoef met één bevestigingspunt op de staande achtervork. “Vroeger zat de achterrem onder de liggende achtervork, maar die positie is niet ideaal. Dus verhuisden we de achterrem terug naar de staande achtervork. Omdat je meer op het voorwiel dan op het achterwiel hoort te remmen, kozen we voor de direct mount voorrem en de standaard achterrem”, verklaart Nicolas Pierron die het frame ontwikkelde. Dat de achterremkabel het frame aan de bovenkant van de bovenbuis verlaat (bij de meeste andere fietsenmerken is dat aan de zijkant van de bovenbuis) is slim want op die manier schuur je met de binnenkant van je dij nooit langs de remkabel. Decathlon claimt voor het frame een gewicht van 850 gram (maat medium, ongelakt en zonder schroefjes) terwijl de full-carbon vork 320 gram zou wegen. Decathlon geeft voor de complete fiets, exclusief pedalen, een gewicht van 6,9 kilogram op.

Ik ga met een testfiets in maat Large op pad en ondervind al snel dat ik een beetje tussen twee maten in val en dat de Medium toch misschien de betere keuze was geweest. De lengte van de bovenbuis in combinatie met de 110 mm stuurpen valt wel mee, maar gezien de sportieve inborst van de carbon racer had ik vooraan graag een ietsje dieper gezeten. Dus mocht het mijn eigen fiets zijn, ik ging meer dan vermoedelijk voor een Medium met een iets langere stuurpen. Het eerste wat opvalt is de stijfheid en directheid van het frame waardoor de B’Twin heel kwiek klimt. Ook als je op een stuk vals plat uit volle macht aanzet, geeft het frame geen krimp en voel je zelfs dat de wielen qua stijfheid een beetje voor het kader moeten onder doen. Het Deda M35 carbon stuur is niet mijn favoriet omdat de 35 mm diameter van het goede te veel is voor mijn kabouterhandjes, tweede minpunt is dat er centraal op de bovenkant van het stuur geen stuurlint gelegd kan worden want anders wordt de diameter al helemaal overdreven. Nieuw uit de doos vereisen de Dura-Ace onderdelen nog een beetje bijstelling (die kabels rekken altijd wel wat), daarna valt er op de aandrijving niks aan te merken. Met 52/36 en 11-28 is de fiets afgemonteerd in functie van zijn beoogd gebruik: ride it like you stole it!

Afdalen met de B’Twin Ultra 940 CF is een genot want al vanaf de eerste bochten profileert de Fransman zich als een gooi- en smijtfiets van het zuiverste water, zonder al te nerveus aan te voelen. De fiets laat zich heel gemakkelijk insturen en het stijve carbon frame houdt er van om op hellingshoek flink onder druk te worden gezet. Het enige waar je in een snelle afdaling rekening mee moet houden is dat de remkracht en -dosering op de carbon Zipp velgen nog voor schrikmomentjes kunnen zorgen. Op carbon velgen voel je immers nog altijd niet zo goed aan wanneer de remmen gaan blokkeren. Maar voor de rest: gaan met die banaan en vertrouwen op de prima Vittoria’s!

Tijdens het tweede testrondje kies ik voor de hobbelige afdaling (Decathlon had drie routes uitgestippeld) en wordt me nog maar eens duidelijk wat de meerwaarde van schijfremmen is op technische afdalingen. Ik ben met de Ultra 520 AF GF op pad, een aluminium comfortracer met een full carbon vork en steekassen, een Sram Rival aandrijving met hydraulische schijfremmen en een combinatie van Mavic Ksyrium wielen met Yksion banden. Met de korte bovenbuis en hogere balhoofdbuis zit je meer rechtop op de fiets en je moet er niet op dezelfde manier mee klimmen als met de Ultra 940 CF. Kan je op die laatste op een grotere versnelling en met veel kracht bergop rijden, dan kies je op de wat zwaardere Ultra 520 AF GF beter voor een wat lichtere versnelling (keuze zat met 50/34 en 11-28 cassette) om soepel naar boven te peddelen. In de technische afdeling vraagt de aluminium comfortracer wat meer input om in te sturen, al wordt dat ruimschoots gecompenseerd door de stabiliteit op rechte stukken. Het meest indrukwekkende van alles is evenwel de carbon voorvork. Ga je poeierhard naar beneden op pokdalig wegdek en knijp je in de voorrem, dan begint de voorvork niet te bibberen en blijft de fiets heerlijk stabiel. De Sram Rival hydraulische schijfremmen passen prijs/kwaliteit netjes bij deze fiets met een -zeker in vergelijking met de Dura-Ace velgremmen en Zipp carbon velgen- beduidend hogere remkracht en véél meer dosering. Alleen jammer dat de rem/schakelgrepen er wat lomper uitzien dan de exemplaren van de concurrentie, al past Sram daar binnenkort ongetwijfeld wel een mouw aan.

Als de afdaling een paar keer onderbroken wordt door korte, nijdige klimmetjes gaan we er vol tegenaan en ben ik onder de indruk. Want voor een fiets van 1.300 euro voelt de aluminium 520 beslist niet als een schotelvod aan. Ongetwijfeld mede te danken aan de steekassen die de framestijfheid ten goede komen.

Dus? Twee keer ‘bulls eye’, zou de conclusie van dartsspelers kunnen zijn. De Ultra 520 AF GF is voor de wielertoerist die prijs stel op comfort en stabiliteit een no brainer, voor dit geld moet je ‘m echt niet laten staan. De Ultra 940 CF is dan weer een pure koersfiets waarmee je perfect wedstrijden kan rijden. En kan je echt niet wennen aan de kleur, dan laat je hem toch voor een euro of vierhonderd herlakken in een kleur die je zelf mooi vindt?

Meer info op www.decathlon.be. De pagina over de Ultra 940 CF vind je hier, voor de Ultra 520 AF GF klik je hier.

Normaal gezien krijgen we later dit jaar de Ultra 940 CF nog voor een langere periode in test en zullen we ook over het comfort en de duurzaamheid uitspraken kunnen doen.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE